Konsertomtale: Audrey Horne, Norway Rock Festival

Audrey Horne var tilbake på Norway Rock etter tre år. I følge vokalist og frontfigur Toschie så fikk de ikke avslutte konserten de hadde her i 2007. I dag fikk de avslutte med hyl og en applaus man kunne høre helt til Audrey Horne’s hjemby Bergen.

Akkurat slik som forventet åpnet Audrey Horne med låten «Charon» fra deres siste, selvtitlende album. I hele år har de hatt det slik at de spiller flere sanger fra det kritikerroste albumet og et par gamle låter. Det var ikke noe unntak av låtvalget denne gangen, selv om jeg hadde et håp på litt flere av de gode, gamle låtene. De fem første låtene var fra det siste albumet. Rett før femte sang spurte Toschie om publikum om de hørte på radioprogrammet Pyro. Grunnen til spørsmålet var Pyro’s motto; Ekte Rock, Ekte Følelser, Ekte Ekthet, «For nå er det tid for følelser» sier Toschie. Verdens vakreste rockeballade «Sail Away» blir spilt. Jeg har hørt den låten utallige ganger, men hver eneste gang jeg hører den live så får jeg frysninger.

Første låt ut som var en god gamlig var «Last Chance For A Serenade» fra deres andre album «Le Fol». Publikumsfavoritten «Threshold» fra samme album var det allsang under «Call off the searchteam ’cause I am still here«. Toschie klart å hoppe ned av scenen og ned blant publikum under låten. Jeg har sett han blant sitt eget publikum før, men denne gangen var det uforventet. Toschie kan det med å skape stemning!
Den eldste låten fra Audrey Horne i dag var «Confessions & Alcohol» fra deres debutalbum. Det er en stemningslåt som er perfekt live. Men så var den også den eneste låten fra det albumet. De startet med nye låter og avsluttet med en ny en, «Blaze Of Ashes».

Jeg savnet egentlig litt flere gamle slagere, litt mer futt fra et trøtt publikum og da hadde konserten vært perfekt. Det er verken lett for bandet å velge ut låter når det nyeste albumet var nær perfekt, og for publikum som mest sannsynlig hadde en lang natt i går. Begge parter gjorde sitt beste for å gjøre dette til en fin opplevelse. Jeg koste meg selv om jeg var skuffet over låtvalget. Takk Audrey Horne! Dere ga oss en nydelig start på dagen.

Setlist:
1. Charon
2. Circus